Akademia Muzyczna w Warszawie jest najstarszą i największą Uczelnią muzyczną w Polsce, a także jedną z najstarszych w Europie. Dziedziczy ona blisko dwustuletni dorobek publicznego nauczania muzyki w Warszawie.
Uczelnia przeżywała wiele przeobrażeń związanych ściśle z losami kraju i miasta. Wszystkie zrywy narodowe skierowane przeciw zaborcom prowadziły do ograniczenia lub likwidacji instytucji kulturalnych, co nie ominęło warszawskiej Uczelni muzycznej.
Po drugiej wojnie światowej Uczelnia otrzymała nazwę Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej. W latach 1960-1966 został zbudowany dzisiejszy gmach przy ul. Okólnik. W 1962 roku Uczelnia otrzymała status akademicki oraz prawo wydawania dyplomów z tytułem magistra sztuki na wszystkich kierunkach studiów i specjalnościach muzycznych. W roku 1974 powołano Filię w Białymstoku. Imię Fryderyka Chopina szkoła przyjęła wraz z nazwą Akademia Muzyczna, w roku 1979.
Kierunki studiów
Akademia kształci na sześciu wydziałach w Warszawie oraz na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku (d. Filia w Białymstoku), w następujących kierunkach:
- kompozycja i teoria muzyki,
- dyrygentura,
- instrumentalistyka,
- wokalistyka,
- wychowanie muzyczne,
- reżyseria dźwięku.
Studia magisterskie prowadzone są w systemie dziennym, wieczorowym i zaocznym. Odbywać je można także eksternistycznie. Studia mogą być realizowane w trybie indywidualnym, według odrębnego programu zatwierdzonego przez Radę Wydziału. Istnieje też możliwość rozszerzenia kształcenia o pedagogikę muzyczną, a także o dodatkowe kierunki, specjalności i specjalizacje.
Wydział |
Kierunki Nauczania |
Specjalizacje |
Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki
| Kompozycja i teoria muzyki |
kompozycja,
teoria muzyki |
Dyrygentura |
dyrygentura symfoniczno-operowa |
Fortepianu, Klawesynu i Organów
| Instrumentalistyka |
gra na fortepianie, gra na klawesynie, gra na organach |
Instrumentalny
| Instrumentalistyka |
gra na skrzypcach
gra na altówce
gra na wiolonczeli
gra na kontrabasie
gra na flecie
gra na oboju
gra na klarnecie
gra na saksofonie
gra na fagocie
gra na trąbce
gra na rogu
gra na puzonie
gra na tubie
gra na akordeonie
gra na gitarze
gra na harfie
gra na perkusji |
Wokalny
| Wokalistyka |
śpiew solowy |
Edukacji Muzycznej
| Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
dyrygentura chóralnej, muzyka kościelnej |
Taniec |
rytmika, pedagogika baletu |
Reżyserii Dźwięku
| Reżyserii Dźwięku |
reżyseria muzyczna, reżyseria dźwięku w filmie i telewizji |
Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku
| Instrumentalistyka |
pedagogika instrumentalna |
Wychowanie muzyczne |
prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych, edukacja artystyczna szkolna, muzyka kościelna
|
Program kształcenia obejmuje przedmioty ogólnomuzyczne i kierunkowe, jak np.: kształcenie słuchu, historia muzyki z literaturą muzyczną, formy muzyczne, fortepian, dyrygentura; przedmioty ogólne: język obcy, wychowanie fizyczne; przedmioty humanistyczne: filozofia, estetyka, historia sztuki, sztuka XX wieku, historia filmu. Zajęcia zbiorowe mają formę otwartą. Studia magisterskie trwają pięć lat. Egzamin magisterski obejmuje przedstawienie pracy artystycznej (występ artystyczny, kompozycja, nagranie), pisemnej pracy teoretycznej i egzamin ustny. Każdego roku Uczelnię kończy około 100 dyplomantów. W Uczelni studiuje około 600 studentów.
Uczelnia szczyci się wybitnymi absolwentami. Nad wszystkimi góruje postać Fryderyka Chopina, obok którego sytuuje się plejada muzyków o międzynarodowej sławie. Są wśród nich: Grażyna Bacewicz, Józef Chwedczuk, Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, Kazimierz Czekotowski, Grzegorz Fitelberg, Benedykt Górecki, Józef Jarzębski, Mieczysław Karłowicz, Stefan Kisielewski, Paweł Klecki, Michał Kondracki, Wanda Landowska, Jerzy Lefeld, Witold Lutosławski, Jan Maklakiewicz, Artur Malawski, Zygmunt Noskowski, Ignacy Jan Paderewski, Andrzej Panufnik, Piotr Perkowski, Feliks Rączkowski, Ludomir Różycki, Bronisław Rutkowski, Bronisław Szabelski, Antoni Szałowski, Stanisław Szpinalski, Stefan Śledziński, Zbigniew Turski, Eugenia Umińska, Janusz Urbański, Kazimierz Wiłkomirski, Bohdan Wodiczko... Wielu absolwentów związało się z uczelnią przez działalność dydaktyczną.
Walory Uczelni
Specyfiką warszawskiej szkoły jest jej otwartość. Może to wynik położenia geograficznego i stołecznych funkcji miasta, które przyciągało do siebie muzyków reprezentujących rozmaite formacje artystyczne. Kontakty z innymi środowiskami muzycznymi są bardzo intensywne.
W Akademii odbywają się: Międzynarodowy Konkurs im. Tadeusza Wrońskiego na Skrzypce Solo, Międzynarodowy Konkurs Organowy, Międzynarodowy Konkurs Klawesynowy im. Wandy Landowskiej, Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Żywe są kontakty z uczelniami całego świata. W ostatnim okresie szczególnie bliskie z Soai University (Osaka) i z Keimyung University w Daegu (Korea Południowa). Akademia jest członkiem Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen (AECAM), Assocation of the Baltic Academies of Music (ABAM), a od 1992 roku stowarzyszenia European League of Institutions of Arts (ELIA).
|